De 5 belangrijkste on-page optimalisaties
Een goed ontworpen website kan een enorme impact hebben. Met de juiste elementen zal je site geoptimaliseerd zijn voor snelheid en eenvoudige navigatie, zodat bezoekers meer geneigd zijn op de pagina te blijven terwijl ze alle informatie of zoekmogelijkheden verkennen. De 5 belangrijkste on-page optimalisaties voor online succes zijn:
Headings
Headings zijn een van de belangrijkste onderdelen binnen on-page optimalisatie. Ze kunnen worden gebruikt als een manier om te laten zien waar de inhoud over gaat zonder de tekst echt te lezen, waardoor ze perfect zijn om iemands aandacht te trekken met net genoeg informatie zodat de bezoeker kan besluiten of het interessant genoeg is om verder te lezen.
De belangrijkste kop wordt de H1 genoemd. Deze moet worden gereserveerd voor je belangrijkste zoekwoord. Gebruik voor elke pagina slechts één H1-kop.
Pagina titels
Paginatitels zijn essentieel voor zoekmachine optimalisatie. Een paginatitel mag niet langer zijn dan 70 tekens en moet lang genoeg zijn zodat de zoekmachine gemakkelijk kan lezen en begrijpen waar je pagina over gaat zonder enige verwarring of problemen. Elke pagina heeft een unieke title-tag die verschijnt in de zoekresultaten. Dit deel van on-page optimalisatie is misschien wel het belangrijkste om in te stellen, vooral als je wilt dat je webpagina’s opvallen tussen anderen en meer verkeer krijgen.
Google update: Google heeft onlangs een update uitgerold die je leven wat makkelijker kan maken. Een recente update van Google betreft het automatisch aanpassen van de paginatitel en omschrijving voor alle webpagina’s. Als Google denkt een betere paginatitel en omschrijving te kunnen maken voor een bepaalde zoekopdracht, dan zullen ze deze aanpassen en relevanter maken voor de zoekintentie.
Afbeeldingen
Een onderdeel dat vaak onopgemerkt blijft binnen SEO optimalisatie is het belang van geoptimaliseerde afbeeldingen. Google beschouwt haar gebruikers als klanten, en het is in hun beste belang om hen zoekresultaten van kwaliteit te bieden, want als een klant een positieve ervaring heeft gehad zullen ze deze dienst blijven gebruiken.
Het belang van afbeeldingen op de pagina kan niet worden onderschat. Zorg ervoor dat je ze in jouw voordeel gebruikt. Google zoekt naar gerelateerde woorden in de titel, het onderschrift en de alt-tekst van een afbeelding. Het algoritme dat Google aanstuurt kan namelijk niet zien hoe een afbeelding eruit ziet; in plaats daarvan gebruikt het de informatie van een afbeelding die hen kunnen helpen de betekenis achter elke afbeelding beter te begrijpen dan wanneer ze alleen naar de bestandsnaam zouden verwijzen.
Content
Content is king, maar dat betekent niet altijd dat het zinvol is. Veel mensen denken dat ze weten wat dit betekent, want 1.500 woorden op je pagina moet toch wonderen doen voor de ranking? Nou zeker, maar het gaat niet alleen over het aantal woorden. De content moet ook afgestemd zijn op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. In welke fase van de klantreis bevindt de bezoeker zich momenteel? Zijn ze enkel aan het oriënteren of willen ze direct iets kopen?
Het See, Think, Do & Care model van Google is een handig hulpmiddel om jouw klantreis in kaart te brengen. De stappen in dit proces geven aan hoe je verschillende soorten klanten in elke fase kunt aanspreken voor de beste resultaten.
URL slugs
In een wereld waar woordkeuze en zinsbouw tegenwoordig de belangrijkste factoren zijn in on-page optimalisatie, is het soms moeilijk om te onthouden dat URL’s er ook nog steeds toe doen. Een paar jaar geleden deden ze er veel meer toe dan nu; maar er zit nog altijd enige waarde in het opnemen van zoekwoorden of zinnen die gerelateerd zijn aan de pagina. Het is beter om je zoekwoorden in de URL te hebben dan niet, maar zorg er ook voor dat ze leesbaar zijn voor Google. Plaats dus geen vreemde getallen of symbolen in de URL ter voorkoming dat Google het niet kan begrijpen.