E-commerce boost

Google Shopping

Jouw producten kunnen in de top van zoekresultaten op Google staan! Verhoog je sales door jouw Google Shopping campagne uit te besteden aan een ervaren online marketing specialist.

Vrijblijvende Shopping analyse?

Ik onderzoek jouw advertentiekansen GRATIS
en laat je weten hoe je ervoor staat.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Tijdelijk 20% korting op je eerste maand.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een geweldige manier om jouw producten te promoten de zoekmachine van Google met een prominente en hogere ranking dan de standaard tekstadvertenties. Als je op Google naar een product zoekt, krijg je vaak Shopping-resultaten te zien. Ze zijn te vinden boven de gewone zoekresultaten of in een aparte rechterkolom met afbeeldingen, titels en prijzen van alle winkels die dat specifieke artikel verkopen.

Google Shopping is de manier waarop Google productadvertenties in de zoekresultaten weergeeft. Maar is het je ooit opgevallen dat er ook een tabblad ‘Shopping’ is waar je alleen producten kan vinden? Je kunt de prijzen van een artikel vergelijken tussen verschillende webwinkels die het verkopen, net zoals Video of Afbeeldingen werken. Je hoeft dus geen kostbare tijd te meer verspillen met het zoeken naar een product op verschillende websites, in het Shopping tabblad heb je alle informatie binnen handbereik.

Google Shopping is dé manier om jouw product onder de aandacht te brengen. De consument kan eenvoudig prijzen vergelijken met die van de concurrentie, en als adverteerder betaal je alleen wanneer iemand op je advertentie klikt (PPC).

Google shopping

De voordelen van Google Shopping

Google Shopping heeft veel voordelen ten opzichte van andere marketingtools. Enkele voorbeelden zijn:

  • De grootste zichtbaarheid voor je producten in Google.
  • Visueel erg aantrekkelijk. Je kunt een foto, tekst en prijs met slechts één klik toevoegen in het Google Shopping platform.
  • Je kunt ervoor kiezen om minder te bieden op producten die weinig winst opleveren of slecht verkopen en je geld in meer winstgevende items te steken.
  • Google Shopping is gratis te gebruiken voor elke verkoper. Zolang je maar een functionele webshop hebt.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping is een platform voor detailhandelaars om hun producten te adverteren. Om advertenties op te zetten, heb je een Google Ads account nodig en moet je aangemeld zijn bij Google Merchant Center. Hier kun je namelijk jouw productfeed (data lijst met alle product informatie) uploaden. Wanneer de datafeed gekoppeld is aan Google Ads en ingeladen is in Merchant Center, kun je deze vervolgens in je advertenties laden. Heb je hulp nodig om dit optimaal te gebruiken voor jouw webshop? Neem gerust contact op.

Google Shopping is een hulpmiddel van onschatbare waarde voor detailhandelaars die een zeer specifiek publiek willen bereiken. Het is echter belangrijk dat je een correcte en up-to-date productfeed hebt voordat je een advertentiecampagne in het Google-platform uitvoert, zodat je advertenties niet alleen relevant zijn, maar ook accuraat.

Een belangrijk aspect van een succesvolle campagne is dat je jouw productfeed up-to date en actueel houdt. Voorraadprijzen veranderen, net als de beschikbaarheid van producten. Als ze niet dagelijks of wekelijks worden bijgewerkt, bestaat het risico dat je op verkeerde momenten reclame maakt voor producten die niet op voorraad zijn. Google Shopping vertrouwt op nauwkeurige informatie voor optimaal resultaat.

Je positie in de zoekresultaten hangt af van hoeveel je voor een klik wilt betalen,  de kwaliteit van jouw productfeed en de bijbehorende Google Shopping advertenties.

Google analytics ecommerce

Google Shopping uitbesteden?

Google Shopping is een geweldige manier om nieuwe klanten te krijgen en je concurrenten voor te blijven. Wil je meer weten over de verschillende manieren waarop Google Shopping jouw bedrijf kan helpen? Ik informeer je over de verschillende mogelijkheden binnen Google Shopping.

Adviesgesprek aanvragen

Google Shopping feed

Het Google Merchant Center is de plaats om jouw producten te uploaden voor weergave op google shopping. Het aanmaken van een account is gratis en kan gedaan worden via hun website. Vervolgens dien je de juiste product gegevens te uploaden, zodat ze correct worden weergegeven in Google Shopping.

Net als bij Google Ads campagnes kun je de Shopping resultaten volledig inzichtelijk maken. Je hebt controle over biedingen per advertentie en kunt ze een duidelijke tekst mee geven om mensen aan te moedigen erop te klikken zodat ze bij jou kopen in plaats van de concurrent!

Om de zichtbaarheid in de Shopping resultaten te optimaliseren zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten: relevantie, productomschrijvingen en klantbeoordelingen. Je kunt ook inzicht krijgen in de zoekwoorden waarop je advertenties verschijnen. Bij het optimaliseren van je Shopping campagne zijn er een aantal punten om te overwegen:

  1. Zorg ervoor dat jouw productfeed up-to-date en accuraat is volgens de laatste Google Merchant Center richtlijnen.
  2. Om het meeste uit jouw advertentiebudget te halen, optimaliseert je jouw CPC-biedingen op basis van rendement en per product.
  3. Maak zoveel mogelijk uitsplitsingen per productgroep en je zult een beter inzicht krijgen in de werking van jouw bedrijf.
  4. De bestemmingspagina’s moeten zo aantrekkelijk en informatief mogelijk zijn.
  5. Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de producttitel.
  6. Een nauwkeurige productbeschrijving die geschreven is op een ongedwongen toon die zowel innemend als informatief is.
  7. Verzamel reviews. Hoe meer, hoe beter. Dit heeft niet alleen een positief effect op de zichtbaarheid van je producten, maar zal ook het aantal kliks positief beïnvloeden.
  8. Benoem de USP’s van je product en bedrijf om ervoor te zorgen dat je wordt opgemerkt.
  9. De beste manier om ervoor te zorgen dat jouw advertenties relevant en gericht zijn is door het uitsluiten van irrelevante zoekwoorden
Tdim timon van basten action2

Kosten van Google Shopping

Nu u weet hoe Google Shopping werkt, zullen we de kosten eens nader bekijken. Deze zijn afhankelijk van verschillende factoren. Zoals eerder vermeld, loopt Google Shopping via het advertentieplatform van Google Ads en wordt het dus weergegeven tussen de zoekresultaten. Je betaalt per klik net zoals bij de tekstadvertenties van Google.

Je kunt instellen hoeveel je maximaal per dag wilt betalen voor een advertentiecampagne. Op maandelijkse basis zal Google niet boven dat bedrag gaan en afhankelijk van je biedingen (CPC) zullen je advertenties wel of niet getoond worden.

Als je ervoor kiest om jouw producten 24/7 te adverteren, wees dan voorbereid op een duur prijskaartje. De totale kosten zullen afhangen van het aantal items in je productfeed en hoeveel de concurrenten bereid zijn om te betalen per klik of impressie voor hun advertenties.

Google Shopping specialist

Google Shopping is een geweldige manier om meer klanten te bereiken die online aan het browsen zijn in Google. Voor jouw Shopping campagne zoek ik naar optimalisatiepunten die de advertenties relevanter maken en voor hogere een conversieratio zorgen met SEO-vriendelijke titels en beschrijvingen op productpagina’s. Zodra we inzicht hebben in waar mogelijke knelpunten zich bevinden, kunnen we optimalisaties effectiever doorvoeren dan ooit tevoren!

Google Shopping uitbesteden aan een online marketing specialist is een geweldig idee. Jij kunt je concentreren op wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is en hoeft je geen zorgen te maken over al die technische details die de groei van jouw bedrijf kunnen vertragen.

Tdim - internet marketing enschede

Gratis versie van Google Shopping

Sinds kort is het ook mogelijk om jouw producten gratis te tonen in de uitgebreide organische Google Shopping resultaten. Dit betekent dat je geen betaalde campagne meer nodig hebt, want dit gebeurt automatisch via Merchant Center.

Let op: De gratis ontwikkeling is alleen beschikbaar voor organische resultaten in het Shopping tabblad, en niet voor advertenties bovenaan de zoekresultaten of het Shopping tabblad. De gratis versie van Google Shopping geeft bedrijven met een kleiner budget de mogelijkheid om toch hun producten te laten vermelden op een zoekmachine. Het is echter nog steeds aanbevolen dat je daarnaast een advertentiecampagne uitvoerd om ervoor te zorgen dat jouw product of dienst bovenaan zichtbaar blijft en gevonden wordt door klanten.

Verhoog je omzet met Google Shopping

Webshop eigenaren kunnen Google Shopping niet negeren. Zeker nu het gratis beschikbaar is en je de mogelijkheid hebt om jouw producten te weergeven in de uitgebreide organische Google Shopping resultaten.

Google Shopping heeft zichzelf bewezen als één van de meest effectieve manieren voor adverteerders of bedrijfseigenaars die hun online aanwezigheid willen vergroten met gerichte advertenties die potentiële klanten direct naar je webshop zullen brengen!

Wil je meer weten over mijn aanpak? Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Vragen over Google Shopping?

Benieuwd op welke manier ik jouw omzet kan verhogen?
Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze klanten gingen je voor

Taniel skincare
Homemeubels logo
Alleswater logo
Dekbedenzo logo
123ledstrips logo
Vitaminentotaal logo