Zoekmachine adverteren kent verschillende factoren. Elke campagne is echter gebaseerd op een advertentiebudget dat je opzij zet en zo strategisch mogelijk inzet over een bepaalde periode. Op deze manier verschijnen jouw pagina’s alleen in de zoekresultaten wanneer ze echt relevant zijn voor jouw bedrijf.
Om gevonden te worden op Google, moet men eerst bepalen met welke zoektermen ze geassocieerd willen worden. Wanneer iemand deze zoekwoorden in Google gebruikt, zal een advertentie verschijnen in de resultaten voor deze zoekopdracht. Het uiterlijk van de advertentie is afhankelijk van het type campagne en hoeveel uitgegeven wordt per klik (CPC). Wanneer iemand op de advertentie klikt, brengt Google de eigenaar ervan kosten in rekening. Deze vorm van zoekmachine adverteren staat bekend als pay-per-click (PPC) advertising, omdat je alleen betaalt wanneer iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt en mogelijk een nieuwe klantwordt! Dit betekent dat je niets betaalt wanneer jouw advertentie enkel wordt getoond zonder interactie.
Google gebruikt een algoritme dat rekening houdt met de relevantie van betaalde advertenties met zoektermen, kwaliteitsscores voor elke advertentie (die is gebaseerd op hoe relevant het overeenkomt met een onderwerp); CPC en CTR worden overwogen bij de beoordeling van advertentieposities.