Begin met de juiste strategie

Concurrentie analyse

Wil je een goede online marketing strategie om jouw concurrentie te verslaan? Kijk dan niet verder! Met een concurrentieanalyse kan ik helpen het succes van elk bedrijf naar een hoger niveau te brengen. Door alle concurrenten in kaart te brengen en te analyseren, maken we op basis van die bevindingen een uniek plan voor maximaal rendement.

Hoe sta jij ervoor?

Ik analyseer jouw concurrenten GRATIS en laat je weten waar kansen liggen.

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Tijdelijk 20% korting op je eerste maand.

Wat is een concurrentieanalyse?

Om de kwaliteit van je bedrijf te verbeteren, heb je een concurrentieanalyse nodig. Om de concurrentie bij te houden, is het belangrijk dat je weet wat jouw belangrijkste concurrenten doen. Dit zal helpen bij het identificeren van gebieden waarop we onze eigen kwaliteit van zaken kunnen verbeteren en een beter product of dienst kunnen aanbieden tegen een eerlijke prijs.

Je kunt het internet in jouw voordeel gebruiken door jezelf te vergelijken met andere sites en te leren wat hen succesvol maakt. Met een online concurrentieanalyse krijg je een duidelijk inzicht in hoe goed je presteert in vergelijking met anderen in soortgelijke industrieën of werkgebieden.

Een online concurrentieanalyse biedt een referentiekader om jouw website te meten en te beoordelen. Je kunt bepalen waar je staat op de digitale markt, hoe goed je website het doet ten opzichte van de concurrentie in het algemeen of alleen bepaalde aspecten zoals zoekmachine optimalisatie (SEO). Kortom: kansen identificeren betekent begrijpen waarom mensen keer op keer terugkomen en ook kunnen vertellen wanneer er misschien betere manieren zijn om dingen te doen, zodat meer bezoekers blijven hangen!

De voordelen van een concurentieanalyse

Een analyse van de concurrentie is een uitstekende manier om de markt te begrijpen en groeimogelijkheden te identificeren. Het is ook belangrijk omdat het je inzicht geeft in de online strategieën van je concurrenten, wat kan helpen bij het bepalen hoe je je website het beste kunt inrichten.

  • Een uitgebreide analyse van je bedrijf zal je helpen nieuwe kansen te ontdekken en je klanten efficiënter te bereiken.
  • Een concurrentieanalyse is een efficiënte manier om je eigen onderzoekstijd te halveren.
  • Een duidelijk overzicht van je huidige situatie en posities kawn nuttig zijn voor verschillende doeleinden.
  • Het geeft je inzicht in de juiste zoekwoorden om te ranken in zoekmachines.
  • Eén van de beste manieren om je online strategie te beginnen is door te onderzoeken waar je in de markt staat.
  • De juiste inzichten geeft je een betere positie om concurrerend te blijven in de markt.

 

Contact opnemen

Waarom voer je een concurrentieanalyse?

Door het uitvoeren van een concurrentieanalyse, leer je de markt en jouw concurrenten beter kennen. Het houdt je ook goed op de hoogte, wat nuttig kan zijn om snel te reageren of je diensten en producten aan te passen aan veranderende omstandigheden in een steeds veranderende toekomst.

Denk er eens over na: hoe vaak zien we niet dat nieuwe innovaties overal tegelijk plaatsvinden? Of dat een bedrijf een ander bedrijf uit de markt stoot dat voorheen de markt domineerde, omdat ze zelf met iets beters op de proppen zijn gekomen. Het is belangrijk om snel te kunnen reageren wanneer er veranderingen plaatsvinden om als bedrijf succesvol te worden en dit ook te blijven.

Concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse uitbesteden

Ben je enthousiast om meer te weten te komen over je concurrentie? Ik voer graag een concurrentieanalyse uit die je zal helpen de beste strategie voor jouw bedrijf te bepalen. Aarzel niet en neem vandaag nog contact op.

Een online concurrentieanalyse uitvoeren in 5 stappen

Online concurrentie is hard, en het kan moeilijk zijn om op gelijke hoogte te blijven met al je concurrenten. Om dit te doen is veel tijd nodig waar we niet altijd toegang tot hebben of willen in deze snelle wereld. Gelukkig is er een makkelijke manier voor je: concurrentieanalyse! Om een duidelijk en beknopt overzicht te krijgen van je online prestaties in vergelijking met je concurrenten, volg je deze 5 eenvoudige stappen:

Stap 1: Bepaal de belangrijkste zoektermen

Om een goed beeld te krijgen van je online vindbaarheid in vergelijking met andere bedrijven, is het belangrijk dat je eerst een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Een zoekwoorden onderzoek geeft je een goed idee van zowel de zoekwoorden waarop jij gemakkelijk gevonden kunt worden als de zoekwoorden waarop jouw concurrenten goed scoren.

Het is over het algemeen voldoende om uit te gaan van alle top 20 posities in Google. Deze pagina’s verschijnen op de eerste twee pagina’s van Google en kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf opvalt tussen de sites van concurrenten voor bepaalde zoekwoorden of zoekopdrachten.

Aangezien verschillende studies hebben aangetoond dat bijna geen enkele zoeker doorklikt naar de 3e pagina van de zoekresultaten (positie 20+) en verder, heeft het niet veel zin om je hierop te focussen. Pak eerst dat laaghangend fruit in de top 20. 

Bovendien, bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe vaak er op elke zoekterm gezocht wordt. Identificeer de zoekwoorden met significante volumes (bijv. meer dan 100 per maand) en identificeer vervolgens de concurrent in de top 10 rankings.

Stap 2: Identificeer de concurrenten

Er zijn altijd websites die concurreren voor bezoekers op dezelfde (of vergelijkbare) zoekwoorden, voordat ze nog op jouw site aankomen. Dit is slecht nieuws, want negen van de tien keer zijn jouw concurrenten websites die dezelfde zoekwoorden gebruiken als jij. Ze kapen potentiële klanten weg voordat ze een kans hebben gekregen om te zien wat jij te bieden hebt.

Ik breng deze concurrenten in kaart door jouw huidige posities binnen Google te analyseren en te vergelijken. Voor welke zoektermen ben je al goed vindbaar en voor welke moeten we gaan optimaliseren? Er zijn veel manieren om de rankings van je site in Google te verbeteren. Ik gebruik zowel SEO als SEA tactieken, die kunnen worden gecombineerd of afzonderlijk worden gebruikt, afhankelijk van wat je zoekt in het eindresultaat (of dat nu meer verkeer betekent van organische zoekopdrachten of betaalde advertenties).

Als u niet zeker weet wie uw online concurrenten zijn, ga dan naar Ahrefs en maak een gratis account aan. Voer je website url in en klik aan de linkerkant op de kop ‘Competing domains’. Hier kun je grofweg zien welke top 10 websites op dezelfde trefwoorden ranken. 

Stap 3: Domeinvergelijking en backlinkprofiel

Om erachter te komen waarom de ene concurrent hoger en beter scoort in de online concurrentieanalyse dan de andere, is het belangrijk om een domeinvergelijking uit te voeren. In dit type onderzoek kijken we naar een aantal belangrijke statistieken zoals domeinwaarde (hoe goed ze worden beoordeeld), het aantal verwijzende domeinen (websites die naar de concurrent linken), het aantal pagina’s en de tekstomvang. 

De dimensies en statistieken geven inzicht in de structuur van een website, maar ook een indicatie over de mate van online populariteit. Als het aankomt op het vergelijken van domeinen, kun je een verscheidenheid aan tools gebruiken. Voor mij is Ahrefs de meest accurate tool voor het vergelijken van websites en domeinwaardes.

Op basis van de concurrentieanalyse, kan ik een krachtige linkbuilding campagne voor je opzetten.

Stap 4: Technische vergelijking

Waarom is het belangrijk dat je site snel, veilig en mobielvriendelijk is? Als je bovenaan wilt staan in de zoekmachine van Google, is het belangrijk dat je site over alle juiste functies beschikt. Dit betekent dat je site snel en veilig moet zijn, met een gebruiksvriendelijke interface voor elk apparaat of elke browser die iemand zou kunnen kiezen – zelfs als ze hun telefoon gebruiken.

Paginasnelheid is een belangrijk punt om er zeker van te zijn dat je site optimaal draait, omdat mensen zich afkeren van websites die niet snel genoeg laden. Gebruik Pagespeed Insights voor enkele snelle tips over wat de oorzaak zou kunnen zijn van vertragingen in de laadtijd van je site.

Websites zijn steeds vaker het doelwit van hackers die op zoek zijn naar kwetsbaarheden. Om jezelf te beschermen, is het belangrijk dat jouw website een SSL-certificaat gebruikt (https://). Als je verdachte activiteiten opmerkt – neem dan meteen contact met je hosting op, zodat zij deze problemen zo snel mogelijk kunnen aanpakken!

Het aantal smartphones en tablets is de laatste jaren explosief gestegen, wat betekent dat steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken als hun primaire computerapparaat. Het is een trend die je niet kunt negeren als je ervoor wilt zorgen dat jouw site goed toegankelijk is op deze nieuwe technologieën. Controleer of je website mobielvriendelijk is (en van je concurrenten) met behulp van de Mobile Friendly test van Google.

Wil je meer weten over technische verbeterpunten? Bekijk dan mijn aanpak voor on-page optimalisatie.

Stap 5: Content en social media

Tot slot kijk ik naar wat de concurrent zelf bijdraagt via sociale media en content (blog of kenniscentrum). Door in kaart te brengen welke kanalen zij gebruiken voor hun aanwezigheid in social media en hoeveel volgers/likes er bij elk kanaal zijn, is het eenvoudig om een idee te krijgen over de mate van binding binnen deze specifieke demografische groep. Het helpt ook om te bepalen welke soorten berichten worden gedeeld op de verschillende platforms, zodat je voorop kunt blijven lopen. Ik analyseer ook de inhoud van de website van uw concurrent:

  • Wat is de frequentie waarmee zij hun blog updaten? Dagelijks, wekelijks of maandelijks.
  • Hoe lang plaatsen de concurrenten al inhoud op hun site? Lijkt het erop dat ze oude artikelen recyclen of regelmatig nieuwe artikelen creëren?
  • Ontwikkelt de concurrent ook nieuwe landingspagina’s of zijn het alleen artikelen die aan een blog worden toegevoegd?
  • Wat vindt het publiek van deze artikelen? Hoe reageren ze erop en welke social media kanalen worden gebruikt voor de verspreiding?

Naast de frequentie van teksten, analyseer ik ook hoe goed de pagina van een concurrent in elkaar zit. Ik kijk naar de structuur – inclusief de lengte en kwaliteit van de tekst en het aantal afbeeldingen of video’s die erop worden gebruikt; op deze manier kun je zien wat hun materiaal onderscheidt van jou.

Met de online tools van Ahrefs, kun je een concurrentieanalyse uitvoeren en nieuwe zoekwoorden vinden om je site te optimaliseren. Voor de beste resultaten gebruik je de 7-dagen gratis proefversie van hun service.

Pagina optimalisatie uitbesteden

Een concurrentieanalyse is een geweldig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de websitestatistieken van je concurrenten en deze in perspectief te plaatsen.

Ik ben altijd op zoek naar manieren om bedrijven te helpen groeien en ik zou graag de kans krijgen om dat met jouw bedrijf te doen! Aarzel niet, neem vandaag nog contact met me op.

Bel 06-19521333 of laat je gegevens achter in het formulier hiernaast.

Concurrentieanalyse nodig?

Benieuwd op welke manier je de concurrentie kan verslaan?
Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze klanten gingen je voor

Taniel skincare
Homemeubels logo
Alleswater logo
Dekbedenzo logo
123ledstrips logo
Vitaminentotaal logo