De content die je maakt is slechts zo goed als de zoekwoorden die eraan gekoppeld zijn. En, als niemand zoekt op die specifieke woorden – wie zal het dan lezen? Een zoekwoorden onderzoek biedt daarom de basis voor online succes. Een succesvolle online marketeer moet begrijpen wat mensen zoeken voordat ze ergens op klikken of iets kopen vanaf hun mobiel of laptop.

Zoekwoorden zijn de basis van je website structuur en zoekmachine optimalisatie. Het is belangrijk om een goed inzicht te hebben in welke zoekwoorden mensen gebruiken, zodat je content kunt maken die relevant is voor je potentiële klant. Zonder goed zoekwoorden onderzoek schiet je met hagel, ga er dus niet blind in!

In een zoekwoorden onderzoek kijken we onder andere naar:

  1. Welke zoekwoorden gebruiken mensen die interessant kunnen zijn voor jouw dienst of product? 
  2. Het zoekvolume per maand – is het de moeite waard?
  3. De concurrentie op het zoekwoord – wat is de moeilijkheidsgraad?
  4. Zijn er relevante longtail zoekwoorden (zonder advertenties)?
  5. Hoe ziet de trend eruit – is het seizoensgebonden?
Zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is een manier om erachter te komen welke woorden mensen gebruiken wanneer ze zoeken op zoekmachines zoals Google. Zonder een zoekwoorden onderzoek weet je niet op welke onderwerpen je moet richten en hoe je dit het beste kunt presenteren voor optimaal resultaat in de zoekmachine rankings.

Je denkt misschien dat je weet waar jouw klanten naar zoeken, maar misschien gebruiken ze wel hele andere zoektermen dan waar jij in eerste instantie aan dacht. Een zoekwoorden onderzoek zal je helpen te begrijpen naar welke woorden je klanten zoeken die gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten. Je kunt deze informatie gebruiken om alles samen in kaart te brengen op een pagina of blogartikel.

Een zoekwoorden onderzoek wordt vaak gekoppeld aan zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook voor zoekmachine adverteren (SEA) is het een erg krachtig hulpmiddel om op de juiste zoekwoorden te adverteren. 

Het is niet eenvoudig om de juiste zoekwoorden te vinden, en vaak heb je hulp nodig van een online marketing specialist. Zij doen niet alleen onderzoek voor je, maar analyseren ook je website en kunnen een strategieplan op maat presenteren die geschikt zal zijn voor het aantrekken van meer bezoekers uit verschillende kanalen en het verbeteren van je sales en leads met behulp van conversie optimalisatie.

See, Think, Do & Care

Google heeft een customer journey-model ontwikkeld waarmee je beter kunt begrijpen wat jouw klanten willen en hoe je daar het beste op kunt reageren. Het See, Think, Do & Care model is ontwikkeld op basis van hun observaties van de verschillende fasen die mensen doorlopen wanneer ze online aankopen doen; afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden, kun je dit model gebruiken om beter in te spelen op de zoekintentie. De zoekintentie is een veel belangrijkere factor dan zoekvolume.

Het trechtermodel is een goede manier om jouw marketingcampagnes te beginnen. Het heeft vier fasen, elk met zijn eigen doel:

 

See think do care
  • See – Bekendheid creëren, eerste contact.
  • Think – Overweging, klant erkent behoefte.
  • Do – De aankoop vindt plaats.
  • Care – Klantbinden enen vergroten klantwaarde.

Tijdens het zoekwoorden onderzoek richten we ons met name op de eerste 3 fases. De laatste fase past beter bij social media of e-mail marketing voor een meer persoonlijke touch om nog steeds van waarde te kunnen blijven na de aankoop.

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Beginnen met de juiste tools en gebruik maken van gezond verstand kan je helpen te voorkomen dat je nieuwe bezoekers aantrekt die niet doen wat jij wilt dat ze doen. Ik gebruik de beste tools om zoekvolumes, concurrentie op die zoekwoorden en wat jouw doelgroep nodig heeft in kaart te brengen.

Waarom zou ik iemand betalen wanneer er zoveel gratis tools op de markt zijn waarmee ik mijn eigen zoekwoorden onderzoek kan doen? Deze vraag begrijp ik volkomen. Gratis en eenvoudig te gebruiken tools zijn geweldig, maar ze geven je niet het volledige beeld. Een specialist kan je daar echt bij helpen!

Het identificeren van de juiste zoekwoorden en het ontwerpen van een online marketing strategie die ervoor zorgt dat ze naar boven komen in zoekmachines is geen eenvoudige taak en kan bovendien erg tijdrovend zijn. Er zijn een heleboel vragen als het gaat om het identificeren van de juiste zoektermen. Hoe weet je welke het meest nuttig zullen zijn? Hoe zit het met long tail keywords, short tail keyword en Google’s gerelateerde zoektermen? 

De beste manier om nieuwe klanten te vinden is door te onderzoeken waar mensen naar op zoek zijn. Dit kan zeer uitgebreid gedaan worden, maar de basis ziet er ongeveer als volgt uit.

  1. De eerste stap van een zoekwoorden onderzoek is een lijst maken van alle zoekwoorden die je kunt bedenken voor jouw product of dienst. 
  2. Plaats de zoekwoorden in de zoekwoordplanner van Google en verzamel de relevante zoekwoord suggesties uit de onderzoekstool.
  3. Meer inspiratie nodig? Maak gebruik van de gerelateerde zoekopdrachten in Google of probeer de handige tool AnswerThePublic.
  4. Heb je toegang tot premium tools zoals Ahrefs, Moz en Semrush? Bespaar veel tijd en analyseer de zoekwoorden van je concurrenten.
  5. Bepaal vervolgens de zoekintentie van alle zoekwoorden en segmenteer ze aan de hand van het See, Think, Do & Care model. 
  6. Ga aan de slag met het inrichten van pagina’s.

De sleutel tot het vinden van de juiste zoekwoorden is niet altijd zo eenvoudig als deze stappen, maar het is nog steeds mogelijk. Je moet creatief zijn!

Hoog scoren in de zoekmachine van Google is niet altijd makkelijk. Er zijn talloze factoren die bepalen hoe hoog je pagina gepositioneerd wordt. Een effectieve online marketing strategie – die zowel een zoekwoorden onderzoek omvat en aandacht besteedt aan belangrijke factoren als linkbuilding, on-page optimalisatie, SEO copywriting en conversie optimalisatie kunnen je helpen om beter vindbaar te worden en meer sales en leads te genereren.

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden

Ik zou eindeloos door kunnen gaan over hoe moeilijk het is om een zoekwoorden onderzoek te doen en welke tools hiervoor te gebruiken zijn. Laat het echter aan een specialist over. Ik kijk ernaar uit om je te helpen meer klanten en bezoekers op je website te krijgen.

Nu is het moment om een gratis adviesgesprek aan te vragen. Ik kan je inzicht geven in wat beter voor je zou kunnen werken en kijk graag met je mee welke content er al op je website staat, en welke zoekwoorden nog kansen bieden voor succes. Het zou je verbazen hoeveel bezoekers en klikken ondernemers mislopen doordat ze zich niet richten op de juiste zoekwoorden.

Weet je niet zeker op welke zoekwoorden je gevonden moet worden of hoe het zit met gerelateerde zoekopdrachten en de concurrentie? Laten we samen op weg gaan naar betere resultaten. Vraag vandaag nog een gratis consult aan en ontdek je mogelijkheden!