Ooit afgevraagd wat gebruikers doen op je website? Google heeft het antwoord. Met Google Tag Manager (GTM) kunnen marketeers het gedrag van gebruikers bijhouden en uitzoeken hoe ze hun sites kunnen optimaliseren voor conversie. Het is echter niet altijd even gemakkelijk – je hebt vaak wat technische kennis nodig om codes correct te implementeren met GTM – maar gelukkig maakt deze tool het gemakkelijker dan ooit tevoren, omdat alle functies worden geïmplementeerd door middel van logische acties in plaats van harde codering, wat tijd bespaart bij het ontwikkelen van websites of applicaties. 

Je vraagt je vast af wat Google Tag Manager is en hoe het je kan helpen. Ik werk dagelijks met klanten die betere resultaten willen, dus laat me je meer vertellen over deze tool die ontelbare bedrijven heeft geholpen online te groeien – niet alleen te optimaliseren!

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een eenvoudig te gebruiken, gratis tool waarmee je zelf  tags (ook wel scrips of codes genoemd) kunt toevoegen aan je website. Het enige wat men hiervoor hoeft te doen is eenmalig de Google Tag Manager code op de website te plaatsen en vervolgens kan men heel eenvoudig zelf events opzetten.

Je kunt marketingoptimalisaties creëren en implementeren zonder kennis van IT door gebruik te maken van Google Tag Manager, een gebruiksvriendelijk tagbeheersysteem. Wanneer marketeers toegang hebben tot de juiste gegevens over de prestaties van hun website of app, kunnen ze weloverwogen beslissingen nemen over welke veranderingen er moeten worden doorgevoerd – zoals het optimaliseren voor conversies!

Wat zijn de voordelen en nadelen?

Google Tag Manager is een gebruiksvriendelijke en flexibele tool voor marketeers. Met zijn gebruiksvriendelijke interface heeft Google ervoor gezorgd dat je met het grootste gemak nieuwe tags kunt toevoegen of bestaande tags kunt wijzigen.

Google Tag Manager is ook een interessante tool voor webbouwers. Ze hoeven geen wijzigingen meer aan te brengen in de code van de website, en hun samenwerking met marketeers verloopt soepel omdat Google alle tags beheert via één omgeving.

Google Tag Manager is een must-have voor elke specialist. Het stelt je in staat om je Google verkeersgegevens te meten en te gebruiken, maar zoals met alle tools zijn er plus- en minpunten. 

De voordelen van Google Tag Manager

  • Google Tag Manager is volledig gratis en zeer gebruiksvriendelijk.
  • Je hebt volledige controle en bent niet langer afhankelijk van de webbouwer om eenvoudige codes te plaatsen.
  • Je verwerft bescheiden maar waardevolle technische kennis die je zal helpen meer uit je website te halen.
  • Google Analytics, Google Ads en Hotjar zijn slechts een paar van de tools die beschikbaar zijn via Google Tag Manager.
  • Geen losse codes meer, alles gaat via één centrale code. Dit is goed voor het overzicht en zorgt ervoor dat webpagina’s sneller laden.
  • Opschalen is gemakkelijk met dynamische codes. Hiermee kun je bijvoorbeeld klikken en links meten voor zowel elementen die al op de website staan als voor nieuwe die in de toekomst geplaatst zullen worden.
  • Google Tag Manager heeft een actieve en behulpzame community waar je veel informatie kunt vinden over het gebruik van deze tool.

De nadelen van Google Tag Manager

  • Het is vaak moeilijk om de juiste tutorial te vinden voor specifieke situaties. Google Tag Manager biedt in deze gevallen geen ondersteuning.
  • Een fout kan ernstige gevolgen hebben voor de functionaliteiten van alle andere tags.
  • Je hebt weinig controle over de volgorde waarin de tags worden geserveerd.
  • Google Tag Manager is nog zo’n tool die je aandacht opeist.

Eén van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je nauwkeurige gegevens uit jouw Google Analytics-account krijgt, is door Google Tag Manager te gebruiken. Wanneer je deze tool installeert, zorg er dan voor dat je alle tags van de websitecode naar deze tool overbrengt, zodat er geen dubbele metingen plaatsvinden.

Google Tag Manager installeren

Google Tag Manager is een zeer krachtige en flexibele tool die je leven als online marketeer een stuk makkelijker kan maken. De volgende stappen laten je zien hoe je in een mum van tijd aan de slag kunt met Google Tag Manager.

Stap 1: Inloggen of account aanmaken

Ga naar tagmanager.google.com en log in met je Google account, selecteer het land en kies vervolgens een naam voor het account en de container waarmee je aan de slag gaat. Wanneer het om een website gaat vink je de Internet-knop aan voor gebruik op desktop en mobiele webpagina’s. Klik op de knop Maken en accepteer de algemene voorwaarden.

Indien je gegevens anoniem wilt delen met Google en anderen, vink je deze optie ook aan.

Google tag manager installeren

Stap 2: Google Tag Manager installeren

Google Tag Manager geeft je twee regels code om te implementeren op je website. Kopieer de codes en plak deze op elke pagina van je website. Dit doe je door de eerste code zo hoog mogelijk in de kop <head> van de pagina te plaatsen. De tweede code plak je vervolgens onmiddellijk na de openingstag <body>.

Google tag manager installeren

Ga voor meer informatie over het installeren van de Google Tag Manager naar hun snelstartgids.

WordPress: Draait je website op WordPress? Dan kun je de codes toevoegen aan het Header.php bestand. Hiermee kun je eenvoudig een aanpassing doorvoeren voor alle pagina’s op je website. 

Stap 3: Tags, triggers en variabelen

Google Tag Manager is de perfecte manier om gegevens over je websiteverkeer te verzamelen, te organiseren en te verzenden. De tags worden gebruikt voor het categoriseren van informatie, zodat je gemakkelijk kunt vinden wat de meeste bezoeken of verkopen op verschillende delen van onze site oplevert, zonder uren aan logs door te spitten. Je zult ook in staat zijn om triggers te gebruiken die automatisch andere acties kunnen activeren die eraan gekoppeld zijn wanneer bepaalde voorwaarden gebeuren, zoals iemand die op een reclamebanner klikt.

Google Tag Manager tags zijn opgebouwd uit drie componenten: tags, triggers en variabelen. Deze componenten zijn te vinden op het startscherm aan de linkerkant.

Tags, triggers en variabelen

Tags: Tags zijn stukjes code die kunnen worden gebruikt om bij te houden wat mensen op je website doen. Het stuurt informatie naar een derde partij, zoals Google Ads en kan worden getriggerd wanneer je wilt, bijvoorbeeld wanneer iemand op een element klikt of pagina’s laadt.

Triggers: Een trigger geeft aan wanneer een tag geladen moet worden. Dit kan de paginaweergave of klik van een individu zijn, maar ook betrokkenheid van de gebruiker, zoals hoe ver ze scrollen voordat er iets anders gebeurt – bijvoorbeeld als je video’s bekijkt op YouTube en het begint automatisch af te spelen nadat er X aantal minuten zijn verstreken.

Variabelen: Variabelen bevatten waarden die gebruikt kunnen worden voor tags en triggers. Dit kan bijvoorbeeld de tracking ID van Google Analytics zijn, zodat je die niet steeds hoeft in te voeren. Een variabele kan ook dynamisch werken – met {{Page URL}} wordt de desbetreffende pagina doorgestuurd.

Stap 4: Tag Manager Preview Mode

Het geheim van tags zit hem in de details. Zorg ervoor dat je weet welke informatie in je tag gaat, hoe hij getriggerd wordt en welke variabele moet veranderen wanneer dat gebeurt zodat alles correct werkt.

Vergeet niet om eerst de aanpassingen in een testomgeving te bekijken, voordat ze gepubliceerd worden. Door rechtsboven op de knop Voorbeeld te klikken, kom je in een voorbeeld modus terecht.

Google tag manager assistant

Zodra alles naar behoren werkt, kun je de code ‘publiceren’ en is het tijd om je levenslied te zingen zoals Google Tag Manager dan zegt.

Google Tag Manager specialist nodig?

In deze blog, introduceerde ik wat Google Tag Manager is en hoe het werkt. Deze krachtige tool voor marketeers kan veel verschillende toepassingen hebben – van eenvoudige acties zoals het bijhouden van bezoekersgedrag op je site tot meer geavanceerde functies zoals real-time conversie optimalisatie. Maar ik kan ze onmogelijk allemaal in één artikel behandelen (ik hoop dat je niet teleurgesteld bent)!

Laat dus zeker hieronder een reactie achter met eventuele vragen of feedback over het gebruik van GTM; laat me weten of iets jou persoonlijk is bijgebleven, want dat zal me ook helpen bij toekomstige blogs. Wat is jullie ervaring met Google Tag Manager tot nu toe?

 

Google Tag Manager kan ontzettend ingewikkeld zijn. Heb je er problemen mee ondervonden? Ik heb veel ervaring met deze tool, en zou graag helpen! Neem vrijblijvend contact met me op als er een project is waar we samen aan kunnen werken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.