Een landingspagina is ontworpen om bezoekers om te zetten in klanten. Bezoekers komen op landingspagina’s terecht wanneer ze een zoekopdracht in Google intypen, op een online advertentie klikken, een link naar een landingspagina ontvangen via nieuwsbrieven of door de URL direct in het adresbalk te typen.

Wat is het doel van een landingspagina?

Landingspagina’s zijn de belangrijkste pagina’s van een website, omdat ze ontworpen zijn om bezoekers te voorzien van alle nodige informatie over jouw specifieke product of dienst. Als iemand op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, dan zal je het vinden op een landingspagina. Een landingspagina biedt alleen hetgeen wat je nodig hebt, en niets anders. 

Een landingspagina is niet hetzelfde als de hoofdpagina van een website. De hoofdpagina van een website dient vaak als indexpagina en weergeeft meestal de verschillende categorieën en diensten die te vinden zijn op de website. De landingspagina is een cruciaal onderdeel voor jouw conversie. De naadloze aansluiting met de advertentie of uiting zorgt ervoor dat bezoekers zich snel en efficiënt oriënteren, waardoor ze minder tijd verliezen.

Landingspagina’s zijn ook niet altijd terug te vinden in het hoofdmenu, omdat ze speciaal gemaakt zijn voor mensen die op advertenties of andere uitingen klikken om meer te weten te komen over een bepaalde dienst of product.

“Geef de bezoeker niet te veel opties. Hoe meer keuzes ze voor zich hebben, des te kleiner is de kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt!”

Wat zijn de voordelen van een landingspagina?

Landingspagina’s zijn de perfecte manier om een campagne succesvoller te maken. Wanneer je een specifieke landingspagina hebt voor elk van jouw promotionele of productspecifieke advertenties, verhoogt dit het conversiepercentage aanzienlijk, omdat ze speciaal ontworpen zijn met de zoekintentie in het achterhoofd.

  • Een landingspagina is ontworpen om jouw product of dienst te verkopen, niet om de bezoeker te belasten met onnodige afleidingen. Deze pagina’s zijn speciaal ontworpen met hun behoeften in het achterhoofd.
  • Een goede landingspagina helpt je om advertentiekosten te besparen. Hoe beter een landingspagina en een advertentie op elkaar aansluiten, hoe groter de kans dat je als relevant wordt beoordeeld. Hoe beter je wordt beoordeeld, hoe minder je hoeft te betalen voor een klik.
  • Landingspagina’s zijn een geweldige manier om bezoekers te overtuigen vanwege de tussenstap die je creëert tussen hun huidige situatie en wat ze nodig hebben.
Landingspagina

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is de eerste indruk die jouw klanten van je krijgen. Het moet boeiend, grondig en informatief zijn – het geeft hen alles wat ze moeten weten, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen over het kiezen van een bedrijf boven een ander op hun zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs).

Een succesvolle landingspagina zal ook zijn best doen om de informatie niet alleen strak te verpakken in wat er voor de gebruikers verschijnt, maar zal er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit hele proces naadloos verloopt.

Je kunt niet beginnen met het bouwen van een landingspagina zonder vast te stellen voor wie je deze ontwerpt en wat het doel is van de specifieke webpagina.

  • Ben je op zoek naar een manier om leads te genereren?
  • Wil je een product of dienst te koop aanbieden?
  • Ben je op zoek naar mensen om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief?

De bovenstaande doelen vereisen allemaal een andere benadering van layout en inhoud. Een landingspagina die zich richt op de verkoop van fysieke producten moet er heel anders uitzien dan een pagina die als enige doel heeft zoveel mogelijk nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen – het is belangrijk dat je unieke pagina’s bouwt die zijn afgestemd op de behoeften van je potentiële klant.

Weet je nog niet in welke fase jouw klant zich momenteel bevindt in de customer journey? Ik maak zelf gebruik van het See, Think, Do & Care model van Google om een beter overzicht te krijgen.

Enkele andere factoren die van belang zijn bij het ontwerpen van een goede landingspagina zijn:

  • Een landingspagina komt hoog in Google als er geen plagiaat wordt gepleegd.
  • Het onderwerp wordt uitgebreid uitgelegd en is makkelijk te volgen.
  • De inhoud heeft de juiste opmaak en een logische volgorde

Als een landingspagina aan deze eisen voldoet dan is het waarschijnlijk dat je een betere positie in Google krijgt, maar pas op want concurrenten kunnen dit ook doen waardoor ze een voorsprong op jou kunnen krijgen door het toevoegen van extra content of het verbeteren van de tekst relevantie. Zorg er dus voor dat je je content regelmatig blijft aanvullen met nieuw materiaal  wanneer dat mogelijk is.

Soorten landingspagina’s

Landingspagina’s dienen als het rode leidraad van elk bedrijf. Ze brengen leads binnen en zetten prospects om in klanten, dus het is belangrijk dat ze goed ontworpen zijn met het oog op zowel gebruikerservaring (UX) als conversieoptimalisatie (CRO). Er zijn vele redenen voor het maken van een landingspagina, maar de twee belangrijkste soorten zijn:

Informatief – Deze pagina’s bieden informatie die antwoord geeft op de vraag van een bezoeker. Bezoekers vinden deze pagina’s via zoekmachines en vaak worden op deze pagina’s ook extra links toegevoegd die relevant zijn voor hun vraag. Een goed voorbeeld hiervan zijn de pagina’s van Wikipedia.

Transactioneel – Transactionele pagina’s zijn ontworpen om bezoekers om te zetten in klanten. Er wordt volop gebruik gemaakt van call-to-action’s om de gebruiker een gewenste actie te laten ondernemen, zoals iets kopen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Wat is een landingspagina

Tips voor een succesvolle landingspagina

Het optimaliseren van een succesvolle landingspagina is meer dan alleen het toevoegen van tekst en links. Het is belangrijk om een nauwkeurige kennis van jouw zoekwoorden te hebben voordat je de pagina optimaliseert, dus zorg ervoor dat je eerst zoekwoorden onderzoek doet.

Wanneer je de belangrijkste zoekwoorden hebt gekozen, is het tijd om de eerste content voor je landingspagina te schrijven. Soms kan het schrijven van teksten erg lastig zijn; het beantwoorden van de onderstaande vragen en het toepassen van enkele tips kan het schrijven gemakkelijk en plezierig maken.

  • Wat is de zoekintentie van mensen die deze landingspagina bezoeken?
  • In welke fase van de customer journey bevindt de bezoeker zich momenteel? (Zie See, Think, Do & Care)
  • Kunnen ze eenvoudig de informatie of het product vinden waar ze naar op zoek zijn?
  • Wie probeer ik te bereiken op social media kanalen?

Vertrouwen is de basis van elke relatie en het is belangrijk dat je landingspagina een toon heeft die dit weerspiegelt. Je wilt dat mensen het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen, dus zorg ervoor dat de berichtgeving warm en uitnodigend aanvoelt, zonder opdringerig te zijn of dramatisch te doen – gewoon eenvoudige informatie op een eerlijke manier is meestal voldoende.

Overtuig bezoekers met voordelen. Een landingspagina is niet alleen een plaats om uitleg te geven, het is ook een kans voor verkoop. Maak je punten zo duidelijk en beknopt mogelijk – concrete redenen die het leven makkelijker maken of geld besparen.

Houd het simpel en maak geen onnodige ruis. Verwijder elementen die niet direct bijdragen aan je connectie met een potentiële klant, zodat je alleen overhoudt wat belangrijk is. 

Succes meetbaar maken

Nu je de content hebt geplaatst en de landingspagina is ingericht, is het tijd om de resultaten meetbaar te maken. Als je producten verkoopt, wil je natuurlijk weten hoeveel sales je nieuwe pagina oplevert. 

Het succes van een landingspagina is gemakkelijk te meten in Google Analytics. Hoeveel mensen komen er eigenlijk op de nieuwe landingspagina terecht? En hoeveel kopen uiteindelijk je product of gaan door met je dienstverlening? 

Soms zijn de kleinste details van belang. Als je meer mensen wilt converteren, is het belangrijk dat jouw call-to-action button de juiste tekst heeft. Het is verrassend hoe kleine veranderingen in de tekst of call-to-action button een enorme impact kunnen maken op het gedrag van klanten.

Landingspagina’s zijn een geweldige manier om traffic te genereren en conversies te verhogen. Heb je hulp nodig met jouw landing page? Laat het mij weten!