Met zoekmachine optimalisatie zijn we vaak geneigd om enkel te focussen op wat we moeten doen; het is net zo belangrijk om de meest voorkomende zoekmachine optimalisatie fouten te herkennen en voorkomen. Wanneer je jouw website optimaliseert voor meer bezoekers, let dan goed op en vermijd deze 10 valkuilen.
1. Houdt rekening met de website statistieken
Zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen over het krijgen van meer organisch verkeer door pagina’s te optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Het belangrijkste is uiteindelijk het verhogen van conversies – dat is waarom SEO bestaat.
Google Analytics is de beste manier om bij te houden waar bezoekers naar toe gaan op je site en wat ze doen als ze daar zijn. Je kunt zelfs zien welke zoekmachine hen binnenbracht, bijvoorbeeld Google. Door Google Analytics in te stellen kun je grip krijgen op het gedrag van bezoekers.
Je kunt geen geïnformeerde beslissing nemen over de prestaties van je website als je niet over de gegevens beschikt. Gelukkig geeft Google Analytics ons allerlei inzichten in welke onderdelen goed werken en waaraan nog moet worden gewerkt – zorg er dus voor dat Google Analytics ingesteld is.
2. Besteedt aandacht aan je website snelheid
Google heeft in juni 2021 een Core Web Vitals update doorgevoerd. Hoe beter je site scoort, hoe hoger hij zal ranken in de zoekmachineresultaten. Het is dus belangrijk dat iedereen zijn best doet om ervoor te zorgen dat deze cijfers zo hoog genoeg zijn.
Google Core Web Vitals zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor de algemene gebruikerservaring. De Core Web Vitals bestaat uit drie specifieke componenten om web prestaties te evalueren.
- Largest Contentful Paint (LCP) – Het gaat er niet alleen om hoe lang het duurt voor een pagina geladen is. Het gaat er ook om welk element het eerst geladen wordt en waar op het scherm van je bezoekers ze die inhoud te zien krijgen.
- First Input Delay (FID) – FID is de hoeveelheid tijd die een gebruiker moet wachten voordat hij het resultaat van een interactie ziet. Je kunt het vergelijken met het openen van een webpagina nadat je op iets in de navigatie hebt geklikt. De klok begint te lopen zodra je een interactie start.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – CLS betekent hoe stabiel een pagina is tijdens het laden en het gebruik ervan. Dit wordt ook wel visuele stabiliteit genoemd, als elementen op de website één of meerdere keren van positie verschuiven tijdens het gebruik zal je een hogere CLS score krijgen, omdat dingen minder voorspelbaar worden voor bezoekers. Het liefst wil je dus een score van 0 CLS (uitstekend).
Met behulp van de Google Pagespeed Insights tool kun je de snelheid van je website testen en krijg je gedetailleerd advies over hoe je deze kunt verbeteren.
3. Breng het zoekgedrag van je doelgroep in kaart
In theorie weet je dat content goed is voor je website. In werkelijkheid is het echter niet zo eenvoudig als gewoon willekeurige stukjes informatie op het internet plaatsen en verwachten dat mensen van over de hele wereld je website zullen bezoeken. Vergeet daarom het zoekwoorden onderzoek niet – dit kost tijd maar elke geïnvesteerde minuut betaalt zich dubbel en dik terug wanneer je resultaten begint te zien.
De enige manier om er helemaal zeker van te zijn dat je jouw klanten geeft wat ze willen, is door te luisteren en dan te reageren. Dit kan betekenen dat je content op maat maakt voor bepaalde zoekwoorden of dat je specifieke vragen beantwoordt om jezelf zo relevant mogelijk te maken voor je doelgroep – wat ze sneller op het pad zal brengen naar een aankoop.
4. Vergeet de ALT-tags van de afbeeldingen niet
De ALT-tag is tekst die beschrijft wat een afbeelding bevat. Voor SEO doeleinden, is het noodzakelijk om dit in te stellen omdat de Google bots geen afbeeldingen kunnen lezen en context nodig hebben over de afbeelding.
Eén van de meest over het hoofd geziene attributen in WordPress is de mogelijkheid om een ALT-tag in te stellen. Je kunt deze optie gemakkelijk vinden door naar je mediabibliotheek te gaan, een afbeelding te selecteren en vervolgens het tekstveld “ALT” in te vullen met een duidelijke omschrijving van de afbeelding.
5. Keyword stuffing
Er zijn vele manieren om een webpagina te optimaliseren, maar wanneer je over-optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden kan dit een nadelig effect hebben op je rankings. Dit betekent dat Google de site zal bestraffen en stoppen met indexeren in haar zoekresultaten pagina’s als gevolg van spam gedrag.
Keyword stuffing kan een paar verschillende vormen aannemen. In de eerste, de schrijver herhaalt zijn of haar trefwoord overdreven vaak in de tekst, terwijl in andere gevallen het meer een incidentele vermelding is zonder dat er echt is nagedacht over het gebruik ervan, behalve dat er gewoon een zoekwoord vermeld staat in een zin.
De inhoud is moeilijk te lezen voor zowel bezoekers als crawlers van zoekmachines, waardoor ranken in zoekmachines lastig kan worden. Keyword stuffing kan ook ontstaan door de metatags, en vooral de title-tag vol te proppen met zoekwoorden zonder aan de leesbaarheid te denken. Een webpagina moet absoluut geoptimaliseerd zijn, maar overdrijf het niet.
6. Ga aan de slag met linkbuilding
Het gebrek aan waardevolle backlinks is een andere veel voorkomende SEO fout. Deze kunnen van lage kwaliteit zijn, off-topic links of zelfs spammy webpagina’s die alleen maar gemaakt zijn met het doel om jouw site hoger te laten scoren in zoekmachines door gebruik te maken van hun linkbuilding tactiek – zonder daadwerkelijk enige nuttige inhoud te bieden op die website.
Google vertelt ons dat het beter is om 10 relevante links van kwaliteit te hebben dan 100 irrelevante. Het beste wat je kunt doen voor jouw website is zorgen voor een natuurlijke en organische groei.
Het draait allemaal om kwaliteit. Kortom, alleen maar omdat je veel backlinks hebt, wil nog niet zeggen dat ze goed zijn. De beste manier om links van hoge kwaliteit te krijgen is door waardevolle inhoud te creëren en het zich dan van daaruit op een natuurlijke manier te laten verspreiden.
Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Bekijk mijn aanpak voor linkbuilding.
7. Breadcrumbs instellen voor alle pagina’s
Breadcrumbs zijn een belangrijk onderdeel van SEO omdat ze Google helpen de structuur van je website te begrijpen. Ze zorgen er ook voor dat de gebruiker gemakkelijk en vloeiend zijn weg vindt, wat voor beide partijen goed is.
Rankmath is een geweldige plugin voor het toevoegen van breadcrumbs op je WordPress website. Ik raad je ook aan om de Rankmath plugin hiervoor te gebruiken, omdat deze er niet alleen voor zorgt dat je breadcrumbs getoond worden op je website, maar ook een snipet toevoegt waardoor Google de zoekresultaten voorziet van trail.
8. Mobile first!
Google is afgelopen jaar begonnen met het uitrollen van Mobile First Indexing, wat betekent dat ze de mobiele versie van je pagina zullen gebruiken voor indexatie. Dit is in een poging om ervoor te zorgen dat we websites nog verder optimaliseren en meer mensen op telefoons bereiken.
Als je naar je eigen gegevens kijkt in Google Analytics, dan zie je dat het aantal mobiele zoekers toeneemt. In de praktijk zijn veel websites echter niet geoptimaliseerd voor een mobiele apparaat omgeving- dit betekent dat ze lage resoluties hebben of zich niet goed aanpassen op kleine schermen waardoor ze moeilijk te gebruiken kunnen zijn.
Met Google’s Mobile-Friendly test tool kun je controleren of je website mobielvriendelijk is. Je kunt ook het hulpprogramma Google Pagespeed Insights gebruiken om de snelheid van een webpagina op smartphones, tablets of andere apparaten te meten en te optimaliseren.
9. Een overzichtelijke website structuur
Een goede websitestructuur is altijd de basis van je SEO-strategie. Door na te denken over een logisch ontwerp en structuur van webpagina’s, verbeter je ten eerste de gebruikerservaring en maak je het gemakkelijker voor bezoekers om door je site te navigeren; ten tweede – door de inhoud op een esthetisch aangename manier te organiseren, kunnen we ervoor zorgen dat zoekcrawlers geen problemen ondervinden om alle benodigde informatie te vinden.
Het gebruik van de juiste zoektermen en het toepassen van een logische structuur zal er uiteindelijk toe leiden dat je content hoger in Google komt te staan.
Het belang van het kritisch bekijken van je websitestructuur kan niet genoeg worden benadrukt. Controleer of alles logisch is voor de eindgebruiker en vraag iemand die het nog niet eerder heeft gezien om hun inzicht over wat je zou kunnen verbeteren aan de lay-out of content.
10. Intern linkstructuur
Intern linken wordt door veel mensen over het hoofd gezien wanneer ze een site bouwen, maar het helpt je daadwerkelijk hoger te scoren in Google. Door middel van interne links kun je de autoriteitswaarde binnen je website beter sturen naar de belangrijke pagina’s.
Interne links worden gebruikt om de verschillende pagina’s van je website met elkaar te verbinden. Het is een manier om je website toegankelijker en zinvoller te maken. Interne links geven bezoekers de kans om alle aspecten van de site te verkennen, niet alleen wat er op een pagina staat of binnen het inhoudsgebied van een artikel – wat handig kan zijn voor degenen die meer context willen bij de informatie op een pagina.
Begin met het organiseren van je website door een overzicht te maken. Neem belangrijke pagina’s op in blogs of productbeschrijvingen zodat ze meer waarde ontvangen, wat zal helpen hoger te scoren in Google’s zoekresultaten.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Heb je een website die geoptimaliseerd moet worden voor Google? Vallen je rankings tegen en wil je meer organisch verkeer, conversies of beide? Laat mij je adviseren hoe je hoger in Google komt. Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan zodat ik advies op maat kan geven.